Tuesday, October 13, 2009

Kursus SHO


         
Cara selamat pindah & share file: pc, ipad, notebook, handphone

Masalah pendaftaran atau pembaharuan Kad Hijau CIDB Online?


Terdapat beberapa pertanyaan berkaitan langkah menjadi seorang Safety and Health Officer (SHO). Berikut beberapa maklumat yang mungkin boleh membantu:
  1. Untuk menjadi SHO anda perlu mengikuti kursus modul SHO.
  2. Terdapat banyak pihak yang menawarkan kursus berkenaan tetapi dengan bayaran.
  3. Antara yang menawarkan kursus modul SHO ialah NIOSH.
  4. Yuran mengikuti kursus RM 4,000.00. Maklumat lanjut mengenai jadual kursus boleh lawati homepage niosh http://www.niosh.com.my/
  5. Terdapat 3 versi kursus SHO di NIOSH iaitu fulltime, module dan part-time.
  6. Kursus full time mengambil masa 22 hari.
  7. Kursus melalui modul mengambil masa 4 bulan iaitu 1 minggu dalam setiap bulan.
  8. Kursus part-time pula dibuat hanya pada hujung minggu.
  9. Tamat kursus modul SHO anda akan mendapat sijil tamat kursus.
  10. Setelah habis kursus anda belum menjadi SHO. Anda perlu menduduki peperiksaan SHO.
  11. Hanya NIOSH yang dibenarkan mengendalikan peperiksaan SHO.
  12. Tetapi calun peperiksaan SHO tidak semestinya dari pelajar NIOSH sahaja.
  13. Mereka yang ingin menduduki peperiksaan SHO mesti memiliki sijil tamat kursus modul SHO.
  14. Bayaran peperiksaan SHO ialah RM 700.00
  15. Lulus peperiksaan SHO anda layak mendaftar dengan Department of Occupational Safety and Health (DOSH).
  16. Setelah mendaftaran dengan DOSH diterima, barulah anda diiktiraf seorang SHO.
  17. Bagi graduan yang menganggur, anda layak mendapat kursus percuma anjuran PUSPATRI.
  18. Melalui modul percuma ini, anda perlu mengikuti kursus selama 3 bulan.
  19. Yuran kursus, tempat tinggal dan elaun bulanan akan ditanggung oleh PUSPATRI.
  20. Jika berminat boleh hubungi NIOSH JB.
Sekian semoga membantu
Safety Trainer

30 comments:

  1. saya berminat untuk menyertai kursus SHO ni,..tp dri dlu xtau bgaimana,.yg sy taw melalui nioash atau bdan lain dgn yuran yg mhl,..sy diploma holder civil eng,..sy brfikir perlu kumpul duit dlu tuk menyertai,..tp klu da kursus yg mndpt pembiayaian atau tajaan,.bgaimna sy bole memohon?,...kerana sy ingin menjadi safety trainer jugk,.:)

    ReplyDelete
  2. salam
    saya nathasa,saya berminat untuk mengikuti kursus ini,saya lepasan diploma kejuruteraan awam,boleh x en,beri penerangan lebih lanjut pada saya untuk jadi S.O nie,saya harap en dapat membantu saya untuk tunjukkan hala yg patut saya follow tok jd S.O memandangkan saye baru habis diploma,ekonomi kewangan masih belum stabil untung menampung sejumlah wang yg diperuntukan untuk mengambil kurusus S.0 boleh kew kurusus nie dibayar secara ansuransur.?kerjasama en, amat sya hargai..sye harap en dapat membantu saya.

    ReplyDelete
  3. Boleh saya tahu macamana nak mengikuti kursus ni sebagai graduan menganggur?

    ReplyDelete
  4. salam encik,,mcam mane sy nk apply niosh nie??

    ReplyDelete
  5. salam encik..saya baru habis grad bulan 12 2012..course civil eng. saya berminat utk mengikuti khusus NIOSH nie..macam mana saya nk apply??

    ReplyDelete
  6. Slm encik, sy umi umizah, sy bru hbs stdy dlm dploma kej. Elektronik november 2012, sy bminat utk mgikuti kursus ni, mcmmana sy nk apply? .

    ReplyDelete
  7. macam mana nak apply sebagai graduan menganggur, boleh email saya nianiqysa@gmail.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya graduan mengangur brminat mengikuti kursus ini..

      Delete
  8. As Salam,Tuan.Tlg beri guide line untuk sistem file bagi sesebuah syarikat yang tiada safety officer.Saya ada pengalaman berkenaan safety tetapi bukan seorang yang kompeten.utk makluman, saya bekerja dengan syarikat pembinaan kelas A.Tlg beri panduan.tk

    ReplyDelete
  9. salam, mcm mana nak apply bagi graduan yg menganggur? boleh email kan x jwpn dkt sy eiezzral@yahoo.com

    ReplyDelete
  10. Salam....saya ingin mengikuti kursus SHO''saya lepasan Sijil teknologi kimpalan''Dah ada Green card...bagaimana boleh untuk saya mengikuti kursus tersebut??..

    ReplyDelete
  11. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  12. assalamualaikum.,sy ingin brtanye,, macam mane yea kemasukkan bagi graduan yang menggangur??..boleh emailkn saya abdulamanmyfaza@gmail.com
    trime kasey..

    ReplyDelete
  13. Assalamualaikum WBT..Saya berminat untuk menyertai kursus percuma untuk graduan yang menganggur..Mohon emailkan detail ke email : emyalpacino2u@gmail.com..TQ

    ReplyDelete
  14. assalamualaikum...sy berminat untuk menyertai kursus percuma bg graduan menganggur... tlg email detail ke email
    adamasyaari@yahoo.com

    ReplyDelete
  15. Assalammualaikkum sy berminat untuk menyertai kursus percuma bg graduan menganggur.. Boleh emel kn detail ke babyspirit4490@yahoo.com. Tq... Assalammualaikkum...

    ReplyDelete
  16. Hello encik ...ambil kos ini saja cukup utk menjadi sho ka.....dan x payah ambil kos2 lain kan....
    Dan berapakah gaji sebulan basic kita....dan apakah cara utk meningkatkam gaji kita

    ReplyDelete
  17. Kalau dh dpt sijil niosh niee boleh kje ape je? Snang x nk dpt kje tu.. takut dah dpt nnti mnganggur je.. anggaran gji yg ade sijil nie brape

    ReplyDelete
  18. Pada tahun lepas (2015) HRDF mmpunyai dana 1Grip. Antara pusat yg mndpt kelulusan HRDF utk dana tersebut adalah Kolej Yayasan Pahang. KYP menawarkn kursus SHO dibawah dana ini. Yuran kursus bg peserta yg mengikuti kursus SHO ditanggung HRDF sepenuhnya. Syaratnya adalah rakyat Malaysia yg bekerja dalam sektor swasta. Untuk tahun ini (2016), sy belum pasti dana ini ada lagi atau tidak. Kalau ada yg berminat, boleh emelkn sy butiran spt nama, no ic, alamat majikan dsbnya kpd razman@kyp.edu.my. Sy akn hubungi anda sekiranya dana HRDF tu ada untuk tahun ini. Setakat ni belum ada apa2 news dr HRDF ttg dana tersebut.

    ReplyDelete
  19. saya berminat untuk menyertai kursus SHO ni,..tp dri dlu xtau bgaimana,.yg sy taw melalui nioash atau bdan lain dgn yuran yg mhl,..sy mempunyai diploma dan ijazah dalam kejuruteraan telekomuniskasi,.sy brfikir perlu kumpul duit dlu tuk menyertai,..tp klu da kursus yg mndpt pembiayaian atau tajaan separuh,.bgaimna sy bole memohon?,...kerana sy ingin menjadi safety trainer jugk,.:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. klu graduan lepsan diploma/degree u boleh apply dekat laman web..fully gover..tmpoh 6 bulan 3 bulan teori 3 bulan pratikal at industry

      tpi klu anda msuk..jika anda berhenti anda dikenakan penalti iatiu penjamin kna bayar 20k
      kecuali bersebab..
      http://kismec.org.my/v14-2/index.php?option=com_content&view=article&id=113&Itemid=597

      Delete
    2. klu graduan lepsan diploma/degree u boleh apply dekat laman web..fully gover..tmpoh 6 bulan 3 bulan teori 3 bulan pratikal at industry

      tpi klu anda msuk..jika anda berhenti anda dikenakan penalti iatiu penjamin kna bayar 20k
      kecuali bersebab..
      http://kismec.org.my/v14-2/index.php?option=com_content&view=article&id=113&Itemid=597

      Delete
  20. saya baru menamatkan pelajaran diploma civil eng. saya berminat , boleh bagi maklumat lanjut tak ? saya kurang kepastian

    ReplyDelete
  21. saya baru menamatkan pelajaran diploma civil eng. saya berminat , boleh bagi maklumat lanjut tak ? saya kurang kepastian

    ReplyDelete
  22. Salam semua,

    Saya perlukan seorang safety officer dkt plant saya. Apa2 bole call saya 0192160711

    ReplyDelete
  23. saya baru menamatkan pelajaran diploma civil eng. saya berminat , boleh bagi maklumat lanjut tak ?

    ReplyDelete
  24. Kalau lepasan ijazah HR boleh ke mohon untuk SHO ni?

    ReplyDelete
  25. Kalau lepasan ijazah HR boleh ke mohon untuk SHO ni?

    ReplyDelete
  26. macamnana nk jadi tenaga pengajar dalam safety

    ReplyDelete
  27. Kemasukan kursus EHS/OSHA sebagai pelajar lepasan SPM?

    ReplyDelete