Sunday, April 1, 2012

Cara Isi Borang Kad Hijau CIDB Online





Masalah pendaftaran atau pembaharuan Kad Hijau Online?


Daftar baru atau Renew Kad Hijau (Green Card) Online. Pemohon Kad Hijau CIDB wajib membuat Pendaftaran Kad Hijau Online ke CIDB.
                                                                                                                                 
PERHATIAN
Banyak permohonan kad hijau ditolak CIDB kerana:
  • maklumat tidak lengkap
  • upload gambar merapu (hanya gambar passport diterima)
  • dokumen sokongan salah upload atau tidak jelas
Pastikan periksa semua yang diperlukan banyak kali sebelum tekan button Daftar
                                                                                                                                 

1. Bila anda click tarikh kursus yang tersenarai dalam web CIDB, anda akan mendapat paparan berikut. Sila click untuk pilih jenis pengenalan.



Minat OGSP?

2. Selepas click anda akan mendapat paparan berikut. Pilih Kad Pengenalan Baru/Penduduk Tetap. For foreign students please choose Pekerja Asing




3. Masukkan no kad pengenalan anda, kemudian click button   Seterusnya 




4. Jika anda tidak pernah membuat Kad Hijau, anda akan mendapat paparan baru. Sila semak di bawah tajuk-tajuk berikut:




5. Isikan Maklumat anda  sebagai Pemohon. Semua tempat kosong bertanda * wajib diisi.




6. Untuk Maklumat Pekerjaan/Diskripsi Tugas, pilih yang bersesuaian dengan kerja anda. Untuk perlajar sila pilih PELATIH BINAAN dan Pendapatan pula pilih 0-20 (DAILY). Jika anda pilih selain PELATIH BINAAN,  anda akan menghadapi masalah membuat pilihan di Langkah 7.




7.  Pilih Kod Tred yang sesuai dengan kerja anda. Jika pelajar, pilih CONSTRUCTION TRAINEE/STUDENT - LLT0  dan kemudian click button     Tambah 



8.  Pilih Status Akademik yang anda miliki. Jika anda masih belajar pilih sahaja SPM. 



9.  Isikan Correspondence Address sebagai alamat kampung anda. 
No talipon wajib diisi. So letakkan no handphone anda di tempat bertanda *
No phone dan fax yang lainnya tidak perlu.

Bila anda Isikan Poskod. Bandar dan State akan auto generated.




10.  Isikan maklumat waris. Contohnya ayah, ibu, kakak atau abang.




11.  Isikan maklumat majikan  dengan mengikut cadangan berikut. 






12.  Dokumen sokongan wajib disertakan ialah:
  • gambar 
  • salinan Kad Pengenalan (depan sahaja)
  • salinan Kad Matrik (depan dan belakang)
 Semuanya dalam bentuk softcopy format jpg.  
Kumpulkan Kad Pengenalan dan Kad Matrik dalam satu muka surat yang sama.













13.  Anda perlu click Tambah Fail  untuk memulakan muat naik (upload) fail-fail diperlukan. Bila anda click Tambah Fail  anda akan mendapat paparan berikut



14. Anda mesti memilih pejabat CIDB NEGERI di mana kad hijau anda akan di ambil.


15.  Jangan lupa untuk click kotak kecil sebagai bersetuju dengan kenyataan yang tertulis. Akhirnya click button Daftar 

Banyak pendaftaran kena reject sebab:
  • maklumat tidak lengkap
  • upload gambar merapu (hanya gambar passport diterima)
  • dokumen sokongan salah upload atau tidak jelas
  • periksa semua yang diperlukan banyak kali sebelum tekan button Daftar




16.  Anda boleh memeriksa samada data anda sudah dimasukkan ke database CIDB atau pun belum dengan memasukkan No IC ke link berikut

         Semak Database CIDB

94 comments:

  1. Jika ada soalan sila tinggalkan di sini supaya boleh dimanfaatkan oleh peserta yang lain.

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam, mana nk dapat borang lampiran 15

      Delete
    2. salam, mana nk dapat borang lampiran 15

      Delete
    3. saya dah upload document .tapi di suruh sila muat naik document diperlukan .kenapa ya?

      Delete
    4. permohonan saya ditolak..mcm mana nak betulkan balik makumat?

      Delete
    5. Salam. Apakah caranya yang perlu saya lakukan sekiranya saya ingin membuat pembatalan kursus ogsp?

      Delete
  2. sekiranya sesiapa menghadapi masalah upload document seperti saya, boleh cuba guna Internet Explorer 9. Saya cuba dengan Google Chrome, Mozilla Firefox dan Apple Safari, cuma IE yang dapat =D harap dapat dimanfaatkan

    ReplyDelete
  3. I have a quesion want to ask. Previously I got apply for the Green Card on last year, but I miss the course. So what should I do? Is it I need to apply it once again? What should I do for this problem?

    ReplyDelete
  4. Donald Ng, please sms me yr name and IC at 019 776 2929. Explain yr problem and I will check it for you

    ReplyDelete
  5. So we only need to fill the online form and upload the ic, matric card, and photo in jpg format and that's it. Isn't it?

    ReplyDelete
  6. Yess noel. When it is done, try to enter yr IC no again. Then u will see yr information recorded in CIDB database.

    ReplyDelete
  7. Sing, is this cannot upload file a common problem? Some students said try to use Internet Explorer 9

    ReplyDelete
  8. saya terlupa upload softcopy kad matrik..hanya gambar dan kad pengenalan sahaja..macam mana nak upload nye semula?

    ReplyDelete
  9. miss bunga, setakat ini tak ada cara nak edit. Melainkan CIDB delete data u dan u kena key in semula borang tersebut. Untuk mengelakkan kejadian seperti ini, digalakkan salinan IC dan Kad Matrik diletakkan dalam satu fail yang sama.

    ReplyDelete
  10. jadinya saya tidak boleh menghantar salinan kad matrik saya semula?adakah ianya penting dan memberi kesan sekiranya saya tidak menghantar salinan tersebut?

    ReplyDelete
  11. miss bunga, SMS kan nama dan no IC anda kepada saya. Saya akan minta CIDB delete data yang asal dan anda kena masukkan semula data bersama salinan IC, matrik dan gambar.

    ReplyDelete
  12. salam..saya ada upload gambar ic, then dah padam untuk tukar letak gambar ic bersama kad matrik..tp bila nk tambah file, keluar anda tidak dibenarkan..kenapa?padahal saya tak tekan daftar lagi.
    jadi macam mana?

    ReplyDelete
  13. cuba mula dari awal, masukkan no IC semula. Jika selepas itu data anda sudah ada dalam database CIDB, memang tidak boleh tukar. Ini masalah yang CIDB akan cuba baiki. Anyway tunggu selepas kursus baru repair. Yang penting nama anda sudah ada dalam database. Jika tiada, permohonan anda kena reject

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya ade masalah sama dgn jawahir nawawi. tak boleh daftar dan rekod tiada dalam cidb. ape patut saya buat?

      Delete
  14. yang mengenai maklumat akademik, boleh tak kalau saya pilih status diploma?

    ReplyDelete
  15. salam, ada bahagian yang saya telah silap isi kerana saya tertekan butang yang salah dan kurang faham akan sistem borang tersebut. sekiranya tidak dapat edit, apakah cara untuk saya memasukkan data baru semula? terima kasih.

    ReplyDelete
  16. selambaliar, jika pilih diploma, mesti upload salinan diploma juga

    ReplyDelete
  17. Carlyle, mungkin nanti selepas hadir kursus baru boleh betulkan semula. Yang penting nama anda sudah ada dalam database dan

    ReplyDelete
  18. Excuse me,
    IE9 tak dapat upload juga....
    how to solve this problem?

    ReplyDelete
  19. boleh tak kalau saya daftar online tanpa upload gambar? sebab ade masalah ketika nak upload gambar

    ReplyDelete
  20. Tommy and selambaliar, probably u need to try some other times. There are students that successful in uploading the photos.

    ReplyDelete
  21. i have settled the problems, just make the photo smaller then it succeed.

    ReplyDelete
  22. Salam..macam mana tuan.. saya dah semak permohonan CIDB saya ditolak sebab saya tidak sertakan kad pelajar (sebab hilang) dan bagaimana cara saya nak sertakan sokongan dokumen lain semula ya?

    ReplyDelete
  23. Saya masih berurusan dgn CIDB tentang masalah ini. Setakat ini mesti hadir semasa kelas yang ditetapkan.

    ReplyDelete
  24. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  25. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  26. minta maaf encik sebab permohonan saya ditolak alasannya bidang saya tidak berkaitan (mekatronik). Apa yang saya boleh buat sekarang? terima kasih.

    ReplyDelete
  27. LiangXuan. Anda boleh merayu sendiri ke CIDB dengan membawa sijil kursus yang boleh didapati dari saya. Saya telah merayu banyak kali ke CIDb untuk menyelesaikan masalah ini tetapi masih tidak berjaya.

    ReplyDelete
  28. salam..nak tanya ni,mcm mana cara untuk mendaftar kursus kad hijau untuk yang pertama kali,boleh tak bagi link untuk saya..
    tadi saya pergi ke tempat CIDB untuk mendaftar tapi ia menyuruh saya untuk mendaftar online..

    ReplyDelete
  29. bagaimana hendak membuat pembayaran??

    ReplyDelete
  30. masalah sy sama dgn fahmi kyuti x de sape nak jawab ke


    ReplyDelete
  31. SORRY LAMBAT JAWAP. pergi ke smb.cidb.gov.my
    kemudian pilih menu Personnel Binaan
    kemudian pilih Senarai Kursus Kad Hijau
    kemudian pilih Lokasi Latihan di UTM Skudai
    Pengendali kursus HIDEF Training and Consultancy

    ReplyDelete
  32. jika ada masalah please contact me

    019 776 2929
    kadhijau@gmail.com

    ReplyDelete
  33. untuk peserta luar UTM bayaran dibuat semasa kursus

    ReplyDelete
  34. Status:
    PENANGGUHAN UNTUK PENGESYORAN OLEH CIDB

    ape mksudnye ye..?tq

    ReplyDelete
  35. bagaimana saya nak memohon kad hijau sebab saya first time nak memohon tapi saya tak tahu bagaimana nak memohonnya ?

    ReplyDelete
  36. Assalam..berapa lama keputusan penangguhan status oleh cidb dipaparkan setelah berjaya didaftarkan..sebab tarikh yg saya mohon tinggal seminggu ja lg..

    ReplyDelete
  37. assalam...semasa pendaftaran kad hijau nie sy tersalah masukkan satu no kad pengenalan... mcm mane nk buat yer... @ adakah pendaftaran sy akan ditolak??

    ReplyDelete
    Replies
    1. jika ditolak daftar semula
      jika CIDB tak tolak pembetulan no kad pengenalan atau nama boleh dibuat semasa membuat pembayaran untuk mendapatkan kad. CIDB mengenakan charge RM10 untuk pembetulan maklumat

      Delete
  38. PENANGGUHAN UNTUK PENGESYORAN OLEH CIDB
    maknanya CIDB belum proses permohonan anda. Jika masih belum diproses juga pada tarikh kursus, anda tetap boleh datang kursus

    ReplyDelete
  39. Jika tersalah daftar, biasanya CIDB akan tolak permohonan. Saya cadangkan anda hadir juga kursus pada tarikh berkenaan. Kemudian berbincang dengan Trainer untuk dia buat pendaftaran semula.

    ReplyDelete
  40. slm. nk tny, jika sy pekerja kilang, harus isi maklumat pekerjaan sbgai pekerja am kah?

    ReplyDelete
  41. kad hijau untuk pekerja binaan sahaja

    ReplyDelete
  42. salam tuan..jika sy sudah ada kad NIOSH OGSP,perlukah sy menghadiri kursus untuk mendapatkan kad hijau setelah sy mendaftar di on line?bagaimanakah sy nak tau pendaftaran sy telah berjaya dan bilakah bayaran perlu di buat?

    ReplyDelete
  43. tak perlu kursus kad hijau
    selepas daftar online terus ke pejabat CIDB dan buat bayaran

    ReplyDelete
  44. Saya dah terdaftar dengan gambar latar belakang putih.Apa perlu saya buat Encik?

    ReplyDelete
  45. Salam nak tanye..saya ad buat niosh tm...msa ceramah tu...penceramah tu ada cakap kalau nk dpatkan kad hijau kne tambah 50ringgit...betul ke...kalau betul apa langkah sya nk kne buat utk dapatkan kad hijau...

    ReplyDelete
  46. Salam nak tanye..saya ad buat niosh tm...msa ceramah tu...penceramah tu ada cakap kalau nk dpatkan kad hijau kne tambah 50ringgit...betul ke...kalau betul apa langkah sya nk kne buat utk dapatkan kad hijau...

    ReplyDelete
  47. Salam nak tanye..saya ad buat niosh tm...msa ceramah tu...penceramah tu ada cakap kalau nk dpatkan kad hijau kne tambah 50ringgit...betul ke...kalau betul apa langkah sya nk kne buat utk dapatkan kad hijau...

    ReplyDelete
  48. saya berminat untuk mendapatkan kad hijau. sekiranya saya hanya berkelulusan so m, adakah saya layak untuk menghadiri latihan?

    ReplyDelete
  49. Salam, saya bekas pelajar utm ada pernah ambil professional course dalam bidang OSHE. Sekiranya saya ingin menceburi bidang kerjaya sebagai HSE officer/engineer, adakah saya perlu untuk menghadiri semula course ini dan mendapatkan kad hijau?

    ReplyDelete
  50. Kursus Kad Hijau adalah anjuran CIDB. OSHE pula adalah anjuran UTM. Pelajar yang ada Kad Hijau dikecualikan mengikuti OSHE. Tetapi pelajar yang ada OSHE tetap wajib buat Kad Hijau.

    Jika anda telah graduate dan tiada kad hijau, anda tetap dikehendaki mohon kad hijau

    ReplyDelete
  51. mcm mane nak mohon lesen kren.. isi borang yg mana satu ?

    ReplyDelete
  52. nak tanya,kalu student nak apply,tapi tak ada majikan,wajib isi ke bahagian maklumat majikan?kalau ya majikan apa nak diisi?

    ReplyDelete
  53. salam saya nak tanya kalau saya nak anjurkan seminar berkaitan green card bagaimana caranya ?

    ReplyDelete
  54. Salam tuan, mohon bertanya..saya sudah ada OGSP niosh..saya xperlu hadiri kursus kan?isi borang dan buat bayaran..saya akan dapat kad hijau cidb kan?

    ReplyDelete
  55. Saya ingin membuat pemohonan kad hijau bagi pelajar saya seramai 30 orang..bagaimana caranya?perlu isi online setiap pelajar

    ReplyDelete
  56. Saya ingin membuat pemohonan kad hijau bagi pelajar saya seramai 30 orang..bagaimana caranya?perlu isi online setiap pelajar

    ReplyDelete
  57. Boleh tak saya walk in terus ke tempat kursus pada pagi hari tu terus dan daftar disana? Maksudnya saya tak daftar online...

    ReplyDelete
  58. Assalamu 'alakum cik,. Sy nak apply cidb+ ntsp boleh kursus 1x k? Sy nak uruskan buat 15 org warga bangladesh., kalo dkat area puchong kursus dia kat mana ya?

    Tq,
    Munib puchong

    ReplyDelete
  59. Kalau kita dah daftar tapi tak hadir kursus atas alasan tertentu , adakah kita kena daftar semula dan hadir kursus semula ?

    ReplyDelete
  60. How to upload photo, i/c and ssm files. I could not do it online (Pendaftaran baru) Can I send through pos laju? If can, address please.

    ReplyDelete
  61. as salam, mcm mna nk renew kad hijau yer..?, sbb tiada online untuk renew, yg ada hanya pndftran baru online..

    ReplyDelete
  62. sudah pergi ke cawangan cidb, tetapi pkerja dy suruh online dahulu..tetapi,..

    ReplyDelete
  63. Salam..sy nk tnye ny, kalau sy baru nk buat kad hijau dlm bidang oil and gas.mcm mna cranye and berape sy kena byar. Sbb sy baru nk buat..

    ReplyDelete
  64. Salam..Saya nak renew kad hijau saya. Masalah ny, saya tidak bekerja di tmpt majikan y lama. Dan skrg saya tgh mencari pekerjaan y baru. Boleh kah saya renew kad hijau saya tanpa mengemaskini maklumat majikan y lama?

    ReplyDelete
  65. Nak tanya status permohonan saya ialah "PENANGGUHAN UNTUK PENGESYORAN OLEH CIDB", then maksudnya permohonan tidak pass ke?

    ReplyDelete
  66. Salam tuan, kalau international students mahu daftar . file ape ye yang perlu dia upload ? memandangkan dia tiada IC ?

    ReplyDelete
  67. Assalamualikum Tuan.. Bolehkah Saya nak apply kad hijau melalui online.. Tetapi saya tak ada dokument sokongan.. Cuma ada kad pengenalan sahaja.

    ReplyDelete
  68. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  69. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  70. adakah background gambar passport warna putih menjadi masalah untuk diletakan di green card?

    ReplyDelete
  71. Salam. Tumpang bertanya, sy belajar dalam jurusan biologi industri di UTM, sekiranya sy berminat utk mengambil kursus greenbook ini, adakah ia akan mendatangkan manfaat kepada sy? Terima kasih.

    ReplyDelete
  72. Salam. Kalau saya dah habis belajar, tapi baru nak buat green card macam mana ya?

    ReplyDelete
  73. Macam mana nak crop gambar ikut size yang dia bagi ?

    ReplyDelete
  74. Klu sye nk mmohon kursus welding yg ditaja oleh cidm d abm ada x.... Bab sye minat tpi x tau mcm mna nk mula... Tlg sye tuan.

    ReplyDelete
  75. macam mne nk isi borang cidb sy dh ade niosh

    ReplyDelete
  76. MACAM MANA NAK ISI BORANG KAD HIJAU..SAYA BARU NAK ISI UNTUK LATIHAN INDUSTRI

    ReplyDelete
  77. Macam mana pula jika tiada sijil?

    ReplyDelete
  78. Kalau saya tersalah pilih nak buat macam mana ye. Sepatutnya pilih pelatih tapi saya pilih personel..macam mne ye nak buat?

    ReplyDelete
  79. salam, lepas khusus, semasa nak masuk system, baru Nampak IC nombor salah tekan, Boleh kah I tukar balik?

    ReplyDelete
  80. Mcm mn sy nk tahu kad yg sy da renew sudah siap atau blom..

    ReplyDelete
  81. Saya isi silap ic number. Macam mana saya isi new ic?

    ReplyDelete